LEGO®, wie is er niet groot mee geworden? En nu wordt dit materiaal ook toegepast in bedrijfsmatige zin via de internationale LEGO® SERIOUS PLAY® methode. Lees hier meer over deze bijzondere methode, over de toepassingsgebieden en hoe een workshop is opgebouwd.
Wat is LEGO SERIOUS PLAY methode?
Het is een internationale methode waarbij deelnemers hun eigen kijk op een vraagstuk delen met anderen. En dat met behulp van het overbekende LEGO die hoofd en handen combineert naar modellen. De kracht van de methode ligt onder andere in de manier zoals ieder mens denkt, namelijk in 3D. De methode is te gebruiken in legio vraagstukken.
Maarten van der Boon is – sinds 2016 – gecertificeerd facilitator in de LEGO® SERIOUS PLAY® methodiek. Inmiddels heeft hij een grote hoeveelheid workshops gefaciliteerd in het bedrijfsleven, bij zorgorganisaties en voor non-profitorganisaties. Daarnaast past hij als docent de methodiek ook toe in het behandelen van diverse onderwerpen.
100% betrokken en deelname
Via een helder opgezette workshop brengt de methode 100% deelname en betrokkenheid van elke deelnemer aan de workshop. Een workshopprogramma werkt steeds aan onderling inzicht en gedeelde waarden (guiding principles). Waarden die dienen als meetlat in elke besluitvorming wat volgt.
Het werkprincipe van een workshop bestaat uit 4 kernstappen, ook wel het ‘core proces’ genoemd. Dit zijn de stappen:
Hoeveel tijd vraagt een workshop?
De tijd die nodig is voor een workshop varieert van één uur (introductie van de methode) tot aan meerdere dagen. Dit hangt helemaal af van het einddoel, ter illustratie: een visie- of strategievraag omvat gemiddeld genomen 1 dag. Dit geldt ook voor het vormen of afstemmen van een team. Voor vraagstukken met betrekking tot coaching van individuen of inzicht binnen teams varieert de workshoptijd van 2 – 6 uur.
Wat is de beste omgeving voor een workshop?
Om een workshop goed tot haar recht te laten komen, zijn de volgende aandachtpunten belangrijk:
+ per workshoptafel maximaal 12 deelnemers;
De groep aan workshopdeelnemers mag groter zijn. De deelnemers worden dan over
meerdere tafels verdeeld;
+ een rustige locatie met een ruime zaal;
+ tafelopstelling: 2 groepen tafels (de werktafel en de materiaaltafel).
De deelnemers moeten er goed omheen kunnen zitten en/of staan;
+ een flipover en plaats om flipovervellen op te hangen;
+ een TV/ beeldscherm (voorkeur) of beamer/ projectiescherm.
Optimaal resultaat via duidelijke workshops
Maarten van der Boon heeft verschillende veelgevraagde workshopprogramma’s voorbereid. Zo is een workshop snel in te zetten, passend in het vraagstuk of onderwerp wat bij jullie centraal staat. Deze workshopprogramma’s zijn er onder andere op de volgende thema’s:
+ strategie- en visieontwikkeling;
+ teamvorming en -building;
+ persoonlijke coaching;
+ business development (basis: Business Model Canvas en Value Model Canvas);
+ Product- of dienstontwikkeling (basis: Design Thinking).
Naast deze programma’s zijn er ook in goed overleg met jou maatwerkprogramma’s op te stellen. De duur van een workshops varieert van een halve dag (dagdeel) tot aan meerdere dagdelen.
“Een ICT-organisatie wenst in haar serviceteam een betere onderlinge samenwerking. Ook zien ze graag dat hun medewerkers in dit team zich meer verbonden gaan voelen met het thema service.”
Ingezet is een workshop ‘teamstrategie’ van 1 dag (8 uur) met tot doel te komen tot teameigen guiding principles.